دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

6 نکته طلایی برای یادگیری سریعتر زبان فرانسه

آموزش رایگان زبان از مبتدی تا پیشرفته به صورت فیلم و کتاب های آموزشی

۱۱۴ بازديد
۰ ۰

6 نکته طلایی برای یادگیری سریعتر زبان فرانسه

1- مدل یادگیری خود را بشناسید

شما جزء کدام دسته‌ی زبان‌آموزان هستید؟ آیا از راه چشم بهتر یاد می‌گیرید یا گوش؟ یا اصطلاحاً مدل یادگیری‌تان چشمی است، گوشی یا کنشی؟ به عبارت دیگر، آیا زمانی که خودتان به کلمات نگاه می‌کنید بهتر یاد می‌گیرید یا زمانی که کلمات را از دهان دیگری می‌شنوید؟ یا از طریق دیدن و شنیدن هم‌زمان و مرتبط کردن کلمات و عبارات با کنش‌ها و احساساتی خاص

  • اگر پیش از این به جز زبان فرانسه، زبان دیگری یاد گرفته‌اید، سعی کنید شیوه‌های مختلف یادگیری را که تجربه کرده‌اید به یاد آورید و آنها را که به شما کمک بیشتری کرده‌اند مجدداً به کار گیرید.
  • در اکثر محیط‌های کلاسی بیشتر زمان شما صرف نوشتن می‌شود و کمتر صرف اس‍پیکینگ زبان فرانسه. صحبت کردن به زبان فرانسه و خود را در آن غرق کردن اهمیت بسیار زیادی داشته و راهی است برای افزایش راندمان یادگیری و یادگیری زبان فرانسه در کمترین زمان.

2- هر روز ۳۰ لغت و عبارت جدید حفظ کنید

با این روش طی ۹۰ روز شما ۸۰ درصد زبان فرانسه را یاد خواهید گرفت. در زبان فرانسوی کلمات رایج بخش عمده و بالاترین درصد تعاملات زبانی را تشکیل می‌دهند و مهم‌ترین مساله یادگیری متداول‌ترین کلمات و شیوه‌ی صحیح استفاده از آنهاست. پس با یادگیری کلمات پرکاربرد زبان فرانسه شروع کنید.

  • به یاد داشته باشید که حتماً باید کلماتی را که از قبل یاد گرفته‌اید مرور کنید و در تمرین‌های خود استفاده کنید. با این روش شما حین یادگیری لغات جدید، کلمات قدیمی را از یاد نمی‌برید.
  • رایج‌ترین لغات فرانسوی اینها هستند: être (بودن)، avoir (داشتن)، je (من)، de (از، با، در، تا)، ne (شناسه‌ی منفی)، pas (سرعت، گام، شناسه‌ی منفی)، le (حرف تعریف مذکر)، la (حرف تعریف مونث)، tu (تو)، vous (شما، خودت)
  • هر چیزی را که می‌توانید در خانه توسط استیکر برچسب‌گذاری کنید و نامش را به زبان فرانسه روی آن بنویسید. هر وقت که آن را می‌بینید با صدای بلند بخوانیدش.
  • برای خودتان فلش کارت درست کنید و در اوقات بیکاری آنها را مرور کنید.

3- ساختار کلی زبان را یاد بگیرید

هنگام یادگیری زبان فرانسه دقت کنید که فعل‌ها چگونه با اسامی به کار می‌روند و با فعل‌های دیگر چطور. با افزایش مهارتتان در زبان فرانسوی، چیزهایی که به عنوان مبتدی یاد گرفته‌اید اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و برایتان منطقی‌تر به نظر می‌رسند. به نکات جزئی از جمله اهمیت تلفظ دقت کنید.

  • در یادگیری زبان فرانسوی، یادگیری گرامر از اهمیت بالایی برخوردار است. گرامر زبان فرانسه دارای پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های بسیاری است و اکثر ساختار‌های دستوری آن با زبانی مثل انگلیسی تفاوت‌هایی دارد که ممکن است موجب سردرگمی زبان‌آموزان شوند. برای مثال صرف فعل‌ها برای استفاده از زمان‌های گذشته، حال و آینده و تطبیق عبارات برای فاعل مذکر یا مونث، یا ترتیب صحیح کلمات در ترکیبات اضافی را باید با تمرین بسیار یاد گرفت.
  • تلفظ صحیح را یاد بگیرید. یادگیری تلفظ صحیح زبان فرانسوی اهمیت بسیار زیادی دارد. از آنجا که تلفظ کلمات در زبان فرانسه به شدت با شکل نوشتاری آنها تفاوت دارد، یادگیری تلفظ و املای کلمات دشوارتر از بسیاری از زبان‌ها است. برای مثال مصوت‌هایی مانند “eau” در زبان فرانسه مثل “o” یا “oi” که مثل “wa” در زبان انگلیسی تلفظ می‌شوند. لازم است این نکات تلفظی را یاد بگیرید.

شیوه ای برای یادگیری سریع فرانسوی

یکی از روش‌های سرعت بخشیدن به یادگیری زبان فرانسوی immersing یا غرق کردن خود در زبان فرانسه است. در این روش شما بیش از روش‌های دیگر در معرض زبان قرار می‌گیرید و بیشتر در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرید که از آن استفاده کنید. به این منظور لازم است این توصیه‌ها را به کار بندید.

1- به زبان فرانسه بخوانید و بنویسید

برای آشنایی با زبان فرانسه لازم است به این زبان بخوانید و بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند که از کلمات جدید استفاده کنید و سعی کنید اشتباهات خود را در کاربرد این کلمات پیدا کنید.

  • کتاب‌های کودکان منبع خوبی برای یادگیری هز زبانی هستند. از آنجا که کودکان از این کتاب‌ها برای یادگیری زبان مادری‌شان استفاده می‌کنند، هر زبان‌آموزی می‌تواند از این منابع به منظور تقویت زبان فرانسه‌ سطح مبتدی از آنها استفاده کند.
  • یکی دیگر از روش‌های مناسب برای تسریع روند یادگیری زبان فرانسه این است که کتاب مورد علاقه‌ی خود را به زبان فرانسوی پیدا کرده و شروع به خواندن آن کنید. با توجه به ادبیات غنی فرانسه، می‌توانید یکی از رمان‌های فرانسوی را که ترجمه‌اش را به زبان خود خوانده‌اید انتخاب کرده و شروع به خواندن کنید. چون طرح داستان را از پیش می‌دانید، می‌توانید به راحتی داستان را دنبال کنید و چیزهای جدید یاد بگیرید. همچنین می‌توانید با استفاده از دیکشنری، تلاش کنید کلمات و عبارات سخت را رمزگشایی کنید و به دایره‌ی واژگانی خود اضافه کنید. فراموش نکنید که حتماً کتابی را انتخاب کنید که به آن علاقه داشته باشید و بتوانید مدت زیادی را صرف خواندن آن کنید بدون اینکه خسته شوید. کتاب مورد نظر نباید زیاد سخت یا طولانی باشد چون ممکن است شما را کلافه کند.
  • یک دفتر یادداشت روزانه به زبان فرانسوی برای خود داشته باشید و تنها به زبان فرانسه در آن بنویسید. حتی اگر روزانه جملات کمی در آن بنویسید، به شما کمک می‌کند که ببینید از زمان آغاز یادگیری به چه میزان پیشرفت داشته‌اید. با مرور این دفتر و لغات جدید می‌توانید سرعت یادگیری خود را افزایش دهید.

2- به زبان فرانسه گوش دهید

برای شنیدن زبان فرانسوی می‌توانید به موسیقی فرانسوی گوش کنید یا فیلم مورد علاقه‌تان را با دوبله‌ی فرانسوی تماشا کنید. همچنین با توجه به تاریخ درخشان سینمای فرانسه می‌توانید فیلم‌های زیادی در تاریخ سینما پیدا کنید که شما را علاقه‌مند به دیدن فیلم‌های فرانسوی می‌کنند. همچنین می‌توانید برنامه‌های تلویزیونی و ایستگاه‌های رادیویی معروف فرانسه را پیدا کنید یا پادکست‌های فرانسوی را در فضای مجازی دنبال کنید. شنیدن زبان فرانسه تاثیر زیادی در یادگیری دارد و برای تقویت مهارت‌های زبانی خود لازم است این توصیه‌ها را به کار بندید:

  • بسیاری از افراد چندزبانه برای یادگیری سریع زبان بیشترین تاکید را بر استفاده از تکنیک «سایه» می‌گذارند. از خانه بیرون بروید و هدفون‌تان را در گوش بگذارید. هم‌زمان با پلی کردن فایل مکالمه یا برنامه‌ای فرانسوی، و همینطور که به تندی قدم می‌زنید، هر چه را که می‌شنوید با صدای بلند و واضح تکرار کنید. تکرار کنید، قدم بردارید، تکرار کنید. این شیوه به شما کمک می‌کند روند یادگیری زبان با حرکات بدن همزمان شوند و وسواس شما برای حفظ کردن لغات از بین برود.
  • گوش کردن به زبان فرانسه طبیعی به شما کمک خواهد کرد که با سرعت طبیعی و بالای مکالمه‌ی فرانسه آشنا شوید و به زیر و بم لهجه و لحن این زبان تسلط پیدا کنید. هرچه بیشتر گوش کنید زبان‌تان بهتر می‌شود.
  • در ابتدای راه زمانی که یک برنامه یا فیلم فرانسوی تماشا می‌کنید، به طور هم‌زمان از زیرنویس فرانسوی استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند راحت‌تر دیالوگ‌ها را دنبال کرده و بفهمید که لغاتی که می‌خوانید چگونه هنگام صحبت کردن به کار می‌روند و ظرافت‌های تلفظ را یاد بگیرید.

3- به زبان فرانسه صحبت کنید

این یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار شما در یادگیری زبان فرانسه است. شما حتماً باید به میزان زیادی زبان در حال یادگیری را صحبت کنید، حتی اگر ساختن جملات درست برایتان مشکل باشد یا خجالت بکشید و از اشتباهات ساده‌تان شرمنده شوید. همه با ایرادات زیاد شروع به صحبت می‌کنند، اما با تمرین و ممارست پیشرفت می‌کنند. علاوه بر کلاس زبان فرانسه، راه‌های دیگری هم برای تقویت مکالمه فرانسه و تسریع یادگیری زبان فرانسوی وجود دارد.

  • برای تمرین مکالمه‌ی فرانسه یک پارتنر فرانسوی زبان پیدا کنید که زبان مادری‌اش فرانسوی باشد. برنامه‌ها و وب‌سایت‌هایی مخصوص یادگیری زبان وجود دارد که زبان‌آموزان را به فرانسوی‌زبانان معرفی می‌کند و آنها می‌توانند با هم ارتباط برقرار کرده و به تمرین مکالمه زبان فرانسوی به صورت آنلاین بپردازند.
  • هیچوقت از انتقاد نسبت به تلفظ خود ناراحت نشوید، در عوض از کسی که خطای شما را گوشزد می‌کند تشکر کنید و برای رفع اشکال و پیشرفت تلاش کنید.
  • با صدای بلند به زبان فرانسه برای خودتان صحبت کنید. کاری را که مشغول انجام آن هستید تعریف کنید. اگر در حال ظرف شستن یا رانندگی هستید، مراحل مختلف این کار را با خود تکرار کنید. یا محیط اطراف و چیزهایی را که می‌بینید توصیف کنید. بهتر است صدای خود را هم موقع حرف زدن، مکالمه یا خواندن متن ضبط کنید و بلافاصله گوش کنید. این کار به اصلاح اشتباهات تلفظی و یا طبیعی شدن لهجه‌ی شما کمک زیادی می‌کند.

4- زیاد تمرین کنید

بدون تمرین چیزهایی که یاد می‌گیرید نمی‌توانید پیشرفت زیادی بکنید. حتی سریع‌ترین روش‌های یادگیری زبان هم به میزانی تلاش و ممارست نیاز دارند. تا زمانی که سخت تمرین کنید و آموخته‌های خود را تمرین کنید، مانعی بر سر راه یادگیری‌تان نخواهد بود.

  • به فرانسوی فکر کنید. زمانی را در روز به فکر کردن به زبان فرانسه اختصاص دهید. فکر کنید که می‌خواهید برای خرید به بقالی بروید، اقلام مورد نیاز خود را در ذهن به زبان فرانسه مرور کنید. سعی کنید به دیالوگ‌های خود با فروشنده و با دیگر مشتریان فکر کنید و در صورت نیاز لغات یا اصطلاحاتی را که نیاز دارید اما نمی‌دانید، یادداشت کنید تا در فرصت‌های دیگر معنی آنها را پیدا کنید.
  • تنظیمات شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌ها، موبایل و کامپیوتر خود را به فرانسوی تغییر دهید. این یک تمرین عملی برای یادگیری زبان فرانسوی است.

5- اصطلاحات و عبارات پایه را یاد بگیرید

لغات، عبارات و اصطلاحات رایج بسیاری هستند که می‌توان یادگیری را از آنجا شروع کرد اما مهم‌ترین بخش زبان برای نوآموزان، اصطلاحات مخصوص سلام و احوالپرسی و معرفی خود به زبان فرانسه هستند، چون به زبان‌آموز کمک می کنند با دیگران رابطه برقرار کرده و شروع به صحبت کند. می‌توان از یادگیری این اصطلاحات شروع کرد:

  • “Bonjour” به معنی “سلام” است و در ابتدای مکالمات رسمی و غیر رسمی می‌توانید از آن استفاده کنید
  • “...Je m'appelle” به معنی “اسم من ... است” بوده و برای معرفی خودتان به غریبه‌ها از این اصطلاح استفاده می‌کنید.
  • “” به معنی “خدانگهدار” است و در هر ساعتی از روز و هر موقعیتی می‌توان برای خداحافظی از آن استفاده کرد.

6- اصطلاحات مربوط به درخواست کمک را یاد بگیرید

زمانی که شروع به یادگیری زبان فرانسه می‌کنید ممکن است موقعیت‌های زیادی برای مکالمه و تمرین پیدا کنید. در چنین مواقعی ممکن است نیاز به کمک فرد دیگری داشته باشید. برای کمک خواستن از پارتنر تمرینی زبان فرانسه یا دیگران لازم است از اصطلاحات فرانسوی برای درخواست کمک استفاده کنید. اصطلاحات رایج مورد استفاده هنگام تمرین مکالمه از این قرار می‌باشند:

  • “Parlez lentement” را زمانی به کار می‌برید که به علت سرعت بالای طرف مقابل متوجه حرفش نمی‌شوید، یعنی “لطفاً آرام صحبت کنید.”
  • “Je ne comprends pas” یعنی “من متوجه نمی‌شوم” و زمانی به کار می‌رود که متوجه نمی‌شوید طرف مقابل چه می‌گوید یا منظورش را متوجه نمی‌شوید.
  • “merci” یا “merci beaucoup” را به جای “مچکرم” و “خیلی مچکرم” استفاده کنید. رعایت ادب در جلسات تمرین با پارتنرتان یا در تعامل با دیگران را فراموش نکنید. پیش از خداحافظی کردن بهتر است از این اصطلاحات برای پایان دادن مکالمه استفاده کنید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.