مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به سطوح مختلف زبان

برای یک زبان آموز با شرکت در کلاس های آموزشگاه های زبان extensive course، حدود ۱۸ ماه طول می‌کشد زبان انگلیسیش از سطح مبتدی starter / beginner به سطح pre-intermediate برسه. تا سطح pre-intermediate شما حدود ۲۵ درصد مسیر تا رسیدن به سطح native speakers رو پیمودید. این فاز، فاز ماه عسل یا honey moon نام داره. به این فاز ، فاز ماه عسل میگن چون همه چیز برای یک زبان‌آموز جدید و نو هست، سطح انگیزه بسیار بالاست و یادگیری و پیشرفت با سرعت بالایی اتفاق می افته.

از بعد از سطح pre-intermediate و تا سطح intermediate سرعت پیشرفت زبان‌آموز رو به کندی می ره. این درست زمانی هست که اصطلاحات ساده جاشون و به جملات طولانی‌تر و پیچیده تر می دن و درک مطلب پیشرفت قابل توجه‌ای می کنه. بیشتر از دو سوم و یا ۶۶ درصد کل زمان سپری شده در یادگیری در این فاز اتفاق می افته.

و دقیقا این همون مرحله ای هست که ممکنه از پروسه یادگیری خسته بشید. قبلا سیاوش عزیز در این رابطه و راه حل های گذر از این مرحله در مقاله ای با عنوان اثر فلاتی خیلی کامل صحبت کردند.

زمانی که شما وارد سطح upper-intermediate می شین، پروسه یادگیری راحت‌تر و سریع تر می شه.

در حقیقت سخت ترین مرحله  یادگیری بین pre-intermediate و Upper-intermediate اتفاق می افته.

رسیدن به مرحله proficiency کار راحتی نخواهد بود و قبل از اون شما باید سطح advanced رو تموم کنید.

1. هدف شما از یادگیری زبان چیست؟

انگیزه عامل بزرگی در یادگیری زبان است. احتمالاً بزرگترین محرک در یادگیری زبان انگلیسی انگیزه است. آیا 3 ماه فرصت دارید که نمره آیلتس مورد نیاز را برای رفتن به دانشگاه کسب کنید؟ یا شاید تنها برای سرگرمی به یادگیری انگلیسی روی آورده اید؟

هر دو دلایل خوبی برای یادگیری زبان انگلیسی هستند. اما انگیزه و هدف ممکن است تفاوت زیادی در مقدار زمانی که روزانه برای مطالعه می‌گذارید، ایجاد کند. علاوه بر آن ممکن است در مورد اول برای آموزش بیشتر از معلم خصوصی زبان استفاده کنید اما در مورد دوم یادگیری خودآموز زبان انگلیسی را انتخاب کنید.

برای کسب نمره آیلتس 8 درس می‌خوانید یا برای آن‌که به راحتی با افراد native انگلیسی زبان ارتباط برقرار کنید؟ تعیین این اهداف بسیار مهم است. اگر به دنبال نمره 8 آیلتس هستید باید تا سطح C2 بروید. اما اگر می‌خواهید بدون هیچ مشکلی با یک انگلیسی زبان بومی صحبت کنید، دانستن زبان تا سطح B2 برای شما کافی است.

مشخص کردن هدف به طور دقیق بسیار مهم است. بعد از مشخص کردن هدف ممکن است نیمی از مسیر شما برای یادگیری حذف شود و در نتیجه مسیر یادگیری زبان انگلیسی را در مدت کوتاه‌تری طی کنید.

به یاد داشته باشید که نیازی نیست هدف شما چیزی بزرگ مثل گرفتن بورسیه دانشگاهی باشید. شما می‌توانید چیزهای کوچک‌تری مثل؛ بهبود مهارت‌های مکالمه، گسترش دایره لغات انگلیسی یا یادگیری اصطلاحات جدید در زبان انگلیسی، باشد. مشخص کردن هدف به شما کمک می‌کند که انگیزه خود را حفظ کنید و هر لحظه در مسیر یادگیری احساس پیشرفت کنید.

2- چقدر زمان و بودجه برای یادگیری زبان دارید؟

خیلی خوب می‌شد اگر یک سال از دانشگاه و کار خود مرخصی می‌گرفتیم، به یک کشور انگلیسی زبان می‌رفتیم و یک دوره آموزش زبان 1 ساله در آن‌جا برمی‌داشتیم. این طور نیست؟

مطمئناً همین طور است. اما همه افراد وقت و هزینه لازم برای انجام چنین کاری را ندارند. شاید شما تنها در تعطیلات نوروز امکان سپری کردن دوره آموزشی زبان را داشته باشید. یا شما تنها برای یک دوره 1 ماهه زبان انگلیسی بودجه داشته باشید.

اگر زمان زیادی را برای یادگیری زبان ندارید، یادگیری خودآموز زبان انگلیسی در زمان‌های استراحت و یا قبل از خواب برای شما بسیار مناسب است. اپلیکیشن آموزش زبان تیکا برای شماست. از کمترین زمان برای بیشترین آموزش استفاده کنید.

اگر بودجه کمی برای آموزش دارید، باز هم نگران نباشید. یادگیری خودآموز برای شما هم می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. اما اگر شرکت در دوره‌های آموزشی را به یادگیری خودآموز ترجیح می‌دهید، با هر بودجه‌ای که دارید، در سایت آموزش زبان تیکا می‌توانید با اساتید با تجربه زبان کلاس آنلاین بردارید.

با همه این اوصاف، قطعاً وقت و بودجه‌ای که برای یادگیری زبان می‌گذارید، در مدت زمان یادگیری شما تأثیر دارد.

3. به چه زبان‌هایی می‌توانید صحبت کنید؟

شما به چه زبان‌هایی تسلط دارید؟ تنها به زبان فارسی صحبت می‌کنید یا به زبان دیگری هم تسلط دارید؟ این مطلب، در مدت زمان یادگیری انگلیسی تأثیر مستقیم دارد.

اکثر زبان‌های اروپایی، واژگان و ویژگی‌های گرامری مشترک بسیاری با زبان انگلیسی دارند. همچنین الفبای نوشتاری آن‌ها یکسان است.

بنابراین، اگر شما پیش از این بر روی یکی از زبان‌های اروپایی مانند فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی تسلط داشته باشید، احتمالاً یادگیری انگلیسی برای شما بسیار راحت‌تر خواهید بود.

هر چند برخلاف تصور شما، زبان انگلیسی یکی از آسان‌ترین زبان‌ها برای یادگیری فارسی زبانان است. قطعاً یک فارسی زبان بسیار سریع‌تر از یک فرد با زبان مادری ژاپنی، می‌تواند انگلیسی را فراگیرد. می‌توانید در مقاله آسان‌ترین زبان برای یادگیری چیست؟ زبان‌های آسان را بخوانید و بشناسید.

4- آیا قبلاً زبان خوانده اید؟

اگر قبلاً زبان دیگری را مطالعه کرده باشید، احتمالاً یادگیری یک زبان دیگر برای شما بسیار ساده‌تر خواهد بود. اول از همه اینکه شما قبلاً یک بار به یادگیری یک زبان پراخته‌اید و قطعاً می‌دانید که می‌توانید دوباره این کار را انجام دهید. علاوه بر این شما با تکنیک‌های یادگیری یک زبان جدید و شیوه یادگیری گرامر آشنا هستید و بدون شک، این موضوع در یادگیری زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند.

5- چقدر در معرض زبان انگلیسی قرار دارید؟

شاید شما هم اکنون در انگلستان زندگی می‌کنید و هر روز توسط انگلیسی محاصره می‌شوید یا شاید شما در شغل خود از زبان انگلیسی استفاده می‌کنید و یا دوستان انگلیسی زبان دارید؟ اگر همواره انگلیسی را می‌شنوید، می‌بینید و استفاده می‌کنید ، مطمئناً انگلیسی را خیلی سریع‌تر یاد خواهید گرفت.

با این حال، اگر هیچ یک از شرایط بالا را ندارید و در معرض زبان انگلیسی نیستید، هیچ اشکال ندارد. شما می‌توانید با یادگیری روش‌های خودآموز علاوه بر کلاس یا دوره آموزشی‌ای که می‌گذرانید، خود را دائماً در معرض زبان انگلیسی قرار دهید.

به نظر شما چه عوامل دیگری در مدت زمان یادگیری زبان تأثیر دارند؟ هدف شما از یادگیری زبان چیست؟ آیا قبلاً زبان دیگری را هم مطالعه کرده‌اید؟ یادگیری آن زبان چه مدت طول کشید؟ در قسمت نظرات، نظر خود را با ما در میان بگذارید.

حقیقت این است که اگر می‌خواهید زبان را یاد بگیرید، باید شروع کنید. مدت زمان یادگیری زبان برای هر کس متفاوت است. باید شروع کرد و پیش رفت. بودجه یا زمان خود را برای به تعویق انداختن یادگیری خود بهانه نکنید.
مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی-منحنی یادگیری زبان

فاکتور زمان، فاکتور بسیار موثری در پروسه یادگیری زبان هست.

می خوام با استفاده از منحنی زیر که بر اساس تحقیق بر روی گروهی زبان‌آموز که داشتند اسپانیایی یاد می گرفتند انجام شده، این موضوع رو براتون توضیح بدم.

در نظر داشته باشین که:

-منحنی زیر براساس extensive course طراحی شده نه intensive course.

-فاکتورهای زیادی هستن که در نتیجه کلی این منحنی موثرند.

-نتایج، درصدها و آمار تقریبی هستند.

مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی

 

زبان آموزان چند ساعت صرف تمرین و یادگیری زبان می کنند؟

مبتدی ها بیشتر زمان رو صرف یادگیری زبان می‌کنن. این سطح زمانی هست که یک زبان آموز تشنه آموختنه. بعد از سطح مبتدی، سطح پیشرفته یا advanced دوره ای هست که زبان آموزان بیشترین زمان رو برای یادگیری سپری می‌کنند.

 

مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی

بعد از پایان یافتن فاز ماه عسل میزان زمان سپری شده برای یادگیری افت قابل توجهی می ‌کنه و اثر فلاتی رخ می ده. این زمان از حدود شش ساعت در هفته به سه ساعت در هفته کاهش پیدا می کنه. البته بعد از مدتی و ورود به سطوح بالاتر این کمبود جبران می شه. در سطوح بالاتر زبان‌آموزان زمان بیشتری رو به تقویت مهارت های لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ اختصاص می دن.

 
یادگیری کدام مهارت های زبان انگلیسی راحت تر هست؟

در نمودار زیر مهارت ‌های مختلف در سطوح مختلف بر اساس سختی رتبه بندی شدن و تعجبی نداره که هر چی زبان‌آموزان پیشرفت می‌کنند، همه چیز راحت تر می شه.

برای یک زبان‌آموز مبتدی گرامر چالش برانگیزترین قسمت یادگیری زبان هست. اگر چه بعد از این سطح و به محض اینکه زبان‌آموز مفهوم و کانسپت گرامر ها رو متوجه بشه، به سرعت تبدیل به راحت‌ترین بخش می شه!

در سطح elementary و pre-intermediate مهارت اسپیکینگ سخت ترین بخش یادگیری زبان هست در حالی که لیسنیگ اون قدر ها هم سخت به نظر نمی رسه. این موضوع به این علته که در این سطح توانایی درک مطلب زبان آموز در مهارت های receptive skills مثل لیسنینگ و ریدینگ بیشتر از تولید زبان در بخش مهارت‌های productive skills مثل اسپیکینگ و رایتینگ هست.

در بیشتر سطوح بالاترین رتبه سختی متعلق به اسپیکینگ و راحتترین و پایین‌ترین رتبه به ریدینگ تعلق گرفته.

 
چهار مرحله و مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی

 تجربه ها و یافته های مهم زبان آموزی می گن که یادگیری به چهار مرحله تقسیم می شه. در نظر داشته باشید که انگیزه بالا، روش دستیابی و انواع کورس حضوری و آنلاین اعم از intensive و extensive در نتیجه کلی می تونه تفاوت ایجاد کنه .

 
1-  استارتر به المنتری (Starter to elementary)

6 ماه طول می کشد زبانمون رو از سطح استارتر به المنتری برسونیم. در این سطح شما پر از اشتیاق برای یادگیری هستین. همه چیز نو و جدید هست و شما به سرعت تعداد زیادی کلمه و اصطلاح یاد می‌گیرین. گرامر ترسناک به نظر می‌رسه ولی فاز ماه عسل، اشتیاق برای یادگیری و سرعت بالای پیشرفت همه چیز رو آسون می‌کنه.

 
2-  المنتری به اینترمدیت (elementary to pre-intermediate)

6 ماه تا یک سال  طول می کشد زبانمون رو از سطح المنتری به اینترمدیت برسونیم. گذر از این مرحله مثل جدا کردن گندم از سبوس هست.  زمان بر و کند و نیازمند صبوری و تلاش مداوم. انگیزه شما افول پیدا می‌کنه و در نتیجه زمان کمتری صرف یادگیری می کنید.
مهارت اسپیکینگ سخت‌تر از قبل به نظر می‌رسه .

نکات قابل توجه برای زبان آموزان در این استیج:

انگیزه و صبوری کلید موفقیته.

به جای تقلا کردن و دست و پا زدن  عشق و علاقه رو به کارتون اضافه کنید.

فراموش نکنید که به زودی از این مرحله عبور می‌کنید و همه چیز راحت تر می‌شه.

 
3- پری اینترمدیت به اینترمدیت (pre-intermediate to intermediate)

بیشتر از یک سال طول می کشد زبان رو از سطح پری-اینترمدیت به اینترمدیت برسونیم. طولانی ترین مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی، همین مرحله هست. بهترین ها عاید کسانی می شه که کم نمی آرند. سخت و طولانی دو کلمه است که بهترین توصیف برای این مرحله هستن . خبر خوب این که اگر تو این مرحله کم نیارید به احتمال زیاد تا بالاترین سطوح ادامه می دید. در این مرحله توانایی درک مطلب پیشرفت قابل توجه ای می‌کنه و شما بیشتر از ۸۰ درصد مطالبی رو که می شنوید، متوجه می‌شید. در واقع لیسنینگ راحتترین و لذت بخشترین مهارت در این مرحله می شه.

نکات قابل توجه برای زبان آموزان در این سطح:

تا اونجایی که می‌تونین مکالمه و دیسکاشن داشته باشین.

مطالب دریافتیتون رو تا اونجایی که می تونین افزایش بدید.

 
4-حدود 2 سال و شاید کمتر، آپر/اینترمدیت به پیشرفته (upper/intermediate to proficiency )

2 سال یا بیشتر طول می کشد زبان مون رو از سطح آپر/اینترمدیت به سطح پیشرفته برسونیم.
اینجا جایی هست که fluency شما ساخته می شه و نیتیو لایک می شید.
همه چیز راحت تر می شه و شما قادر خواهید بود تا مکالمه ای راحت با یک نیتیو اسپیکر داشته باشید.

نکات مهم برای سطح آپر/اینترمدیت به پیشرفته:

سعی کنید بیشترین تماس و ارتباط رو با مطالب authentic داشته باشید.

زبان رو وارد زندگی و روزمرگیتون کنید و از یادگیری تون لذت ببرید.

و این هم یادتون باشه برای آزمون آیلتس حتما باید در این سطح باشید.

مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی

    فراموش نکنید.

    تمرین کردن کارتون رو کامل می کنه.

    اتفاق های خوب برای کسانی می افته که منتظر می مونند و براش تلاش می کنند.

حالا شما به من بگین کجای منحنی یادگیری هستید ؟

و مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی تون چند ماه و یا چندسال هست؟ که باز هم میتوانید از موسسات زبان جویا باشید

خوب امیدوارم این مطلب براتون مفید باشه و تونسته باشم یه پیش زمینه کلی و تقریبی درباره اهمیت فاکتور زمان در پروسه یادگیری زبان بهتون داده باشم.